Jak reklama wpływa na konsumentów?

Jak reklama wpływa na konsumentów? Reklama wykorzystuje handel – tak mówi znane stare porzekadło. Działa mimo upływu czasu, choć oczywiście dostępne formaty reklamowe się zmieniają. Należy jednak mieć świadomość, że wpływa to na nas w ten sam sposób, niezależnie od tego, czy firma reklamuje się w Internecie, w mediach, czy też korzysta z gadżetów.

Teoria, czyli główne zadanie reklamy

Pierwszą rzeczą, którą musisz wiedzieć, są Twoje cele reklamowe. Większość z nas uważa, że ​​jedynym celem jest przekonanie klientów do zakupu określonego produktu lub skorzystania z określonej usługi. Okazuje się jednak, że reklama ma na nas znacznie większy wpływ. Tak naprawdę w wielu przypadkach reklamy mają za zadanie przekonać nas do skorzystania z oferty konkretnej firmy. Jednocześnie coraz więcej reklam ma na celu uświadomienie nam pewnych zagadnień, np. związanych z ekologią, psychologią, wychowaniem dzieci, stanem gospodarki czy stanem rynku pracy. Wtedy mówimy, że reklama ma wpływ społeczny. Tak naprawdę z jednej strony czyni nas bardziej świadomymi, z drugiej pomaga kształtować odpowiedzialny wizerunek firmy i pełne zrozumienie aktualnych potrzeb klientów. Celem reklamy może być również stworzenie pozytywnego wizerunku marki. Na przykład reklama może wskazywać, że część zysków ze sprzedaży produktów jest przeznaczona na pomoc chorym dzieciom lub ofiarom przemocy domowej.

Jak to wygląda w praktyce?

Wiemy już, co nauka mówi o targetowaniu reklam, ale warto zastanowić się, jak to wygląda w praktyce? Czy przedsiębiorcy naprawdę mogą osiągnąć swoje cele? Reklama towarzyszy nam niemal od zawsze, otaczając nas z każdej strony. Należy zdać sobie sprawę z tego, że reklama firm nie opiera się dziś tylko na reklamach telewizyjnych czy w mediach, ale również polega na wypuszczaniu gadżetów reklamowych czy innego rodzaju materiałów promocyjnych. Każda firma jasno określa, co chce osiągnąć decydując się na dany typ reklamy. Wbrew pozorom klienci są bardzo podatni. Interesują nas nowości, kontrowersyjne tematy, coś innego. Chcemy czuć się świadomymi konsumentami, którzy mądrze wybierają, dlatego chętnie kupujemy np. produkty reklamowane jako ekologiczne. Niestety, ślepo wierzymy reklamom, nie sprawdzając składu ani pochodzenia naszych produktów. Można więc powiedzieć, że promując swoje produkty lub usługi, przedsiębiorstwa wywierają pewnego rodzaju presję na społeczeństwo i jednocześnie promują określone zachowania.

Dobra reklama czy zła reklama?

Każdą reklamę można rozpatrywać na dwa sposoby. Z jednej strony jest emitowany w celu zwiększenia zysków firmy, z drugiej strony niektóre reklamy zmuszają konsumentów do refleksji, uświadamiają im pewne problemy, a czasem nawet zmuszają do zmiany stylu życia. Wiele zależy od formatu reklamy i tego, co przedsiębiorca chce dzięki niej osiągnąć. Nie ulega jednak wątpliwości, że reklamy mają ogromny wpływ na konsumentów, dlatego niektórzy zdają sobie z tego sprawę i rezygnują z ich oglądania. Reklama ma przede wszystkim charakter psychologiczny – ma skłonić nas do podjęcia określonego działania. Czasem jest to zakup produktu firmy, czasem zmiana perspektywy. Reklama w XXI wieku ma wiele nazw, dlatego tak trudno jest od niej uciec. Możemy go znaleźć w telewizji, w mediach, w Internecie, we wszelkiego rodzaju ulotkach i broszurach.

Kto jest odpowiedzialny za sukces reklamy?

Jak reklama wpływa na konsumentów?
Jak reklama wpływa na konsumentów?

Wiele osób uważa, że ​​za sukces reklamy odpowiada wyłącznie marketer, który opracowuje strategię promocyjną firmy. W rzeczywistości jest to ich główna misja, ale powinniśmy zdać sobie sprawę, że promują tylko określoną koncepcję. Władza ma największy wpływ na naszą psychikę. Na przykład chętniej kupimy suplement diety, jeśli poleci nam go lekarz, niż jeśli opiera się wyłącznie na zaleceniu producenta. Nie zdajemy sobie jednak sprawy, że lekarze często tworzą partnerstwa z konkretnymi firmami, których produkty promują. Oczywiście lekarz nie będzie promował leków czy produktów zdrowotnych, które są szkodliwe dla pacjentów, ale może wybrać taki, jak witamina C, którą szczególnie poleci. Inny przykład pokazuje, że jeśli nauczyciel poleci nam książkę, chętniej ją kupimy. W naszym życiu kierują nami autorytety, które uważamy za osoby posiadające wykształcenie i doświadczenie zawodowe w określonej dziedzinie. Jako takie są coraz częściej wykorzystywane do przeprowadzania kampanii marketingowych. Dzięki temu firmy mogą osiągać lepszą sprzedaż czy promować określone postawy. Pamiętaj, że format Twojej reklamy również decyduje o jej sukcesie. Marketerzy muszą wiedzieć, jak dotrzeć do młodych ludzi i jak dotrzeć do osób starszych. Dzięki temu mogą osiągnąć zamierzony efekt przy jednoczesnym obniżeniu kosztów promocji.

Related Posts