Co to marketing?
Co to marketing? Z pewnością każdy zna powiedzenie, że reklama jest dźwignią handlu. Jest to w zupełności prawda, bowiem w dzisiejszych czasach nowa firma może mieć ogromne trudności w zaistnieniu na rynku. Tylko odpowiednio przeprowadzony marketing może spowodować, że zwiększy się zainteresowanie naszymi produktami bądź usługami.
W jaki sposób możemy zdefiniować marketing? Dlaczego zdefiniowanie marketingu jest tak problematyczne? Czy marketing można nazwać narzędziem manipulacyjnym? Jakie rodzaje marketingu możemy wyróżnić? Od czego może zależeć skuteczność podejmowanych przez nas działań marketingowych? Odpowiedzi na te pytania znaleźć można w poniższym artykule, do którego przeczytania serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych czytelników.
W jaki sposób możemy zdefiniować marketing?
Zanim rozpoczniemy jakiekolwiek dywagacje na temat marketingu, w pierwszej kolejności powinniśmy zastanowić się nad tym, czym on tak właściwie jest. Otóż gdybyśmy zdecydowali się na zdefiniowanie tego pojęcia, wówczas moglibyśmy dojść do wniosku, że jest proces pobudzania, a także zaspokajania potrzeb klienta poprzez przemyślaną strategię i komunikację dostępnymi kanałami. Jednocześnie są to wszelkie działania reklamowe, które są przede wszystkim nastawione na osiągnięcie zysku firmy lub danej instytucji. Przytoczona wcześniej definicja to tak naprawdę zlepek kilku prób okiełznania tego skomplikowanego pojęcia. Dla wielu nadal może to nie być wystarczająca odpowiedź. Możemy to wywnioskować chociażby na podstawie wielu publikacji w sieci, które zmagają się z tymi problemami.
Dlaczego zdefiniowanie marketingu jest tak problematyczne?
Skoro wiemy już, czym mniej więcej jest marketing, warto zastanowić się, dlaczego zdefiniowanie tego pojęcia jest czymś tak problematycznym. Przede wszystkim branża związana z marketingiem jest bardzo zmienna, ulega ciągłej transformacji. Co więcej, jego esencja przybiera nowe formy, jednocześnie ewoluuje w zależności od naszego punktu widzenia. Oczywiście dotyczy to szczególnie zamysłu strategii dla marketingu. Z pewnością każdy z nas niejednokrotnie zaobserwował doskonałe decyzje marketingowe, które to wywołały pozytywne reakcje ludzi i duży odzew wśród społeczeństwa. Ma to bezpośredni wpływ na zwiększoną sprzedaż, a to prowadzi do bardziej satysfakcjonujących zysków. Jak to jest jednak możliwe, że jedna forma marketingu jest skuteczna, natomiast inna już niekoniecznie? Kluczowa jest oryginalność! Skuteczna reklama pod żadnym pozorem nie powinna powielać wcześniej powstałego pomysłu. Dla marketingowców oznacza to tylko jedno: ludzie uodparniają się na niektóre działania reklamowe, czyli nasz umysł po jakimś czasie rozwija odporność na powszechnie występującą manipulację.
Czy marketing można nazwać narzędziem manipulacyjnym?

Z całą pewnością możemy stwierdzić, że marketing to pewnego rodzaju narzędzie manipulacyjne. Tylko w taki sposób jesteśmy w stanie skutecznie zachęcić do sprzedaży, nie mając niekiedy do tego solidnych argumentów. Oczywiście poszczególne sposoby manipulacji będą się zmieniać. Również kanały komunikacji, cele czy też strategie będą przybierać różnorodne formy. To co jednak nie ulegnie zmianie to chęć manipulowania klientami. Z pewnością zdecydowanej większości z nas manipulacja kojarzy się negatywnie. Marketing często wykorzystywany jest w sztuce perswazji, czyli do przekonywania klientów o dobru, które płynie z podjęcia jakiejś decyzji. Pomimo wszystko marketingiem można również nazywać zjawiska, które oddziałują pozytywnie, czego przykładem może być chociażby segregowanie śmieci. Nie możemy jednak oceniać marketingu jako pozytywne lub negatywne zjawisko- jest to jedynie narzędzia, podobnie jak broń w ręku policjanta. To od nas zależy, w jaki sposób wykorzystamy takie udogodnienie.
Specjaliści od marketingu:
Jakie rodzaje marketingu możemy wyróżnić?
Wśród marketingu możemy wyróżnić marketing internetowy, personalny, sensoryczny, sportowy, szeptany, mobilny. O ile ten pierwszy jest w pełni zrozumiały, tak ten personalny jest mniej intuicyjny. Polega on na zbudowaniu i utrzymaniu dobrego wizerunku firmy. Marketing sensoryczny angażuje do działania niemalże wszystkie zmysły, natomiast ten sportowy polega na promowaniu poprzez sponsoring sportu. Jeśli chodzi o marketing szeptany- jego kanałem przekazu z reguły jest bezpośrednia dyskusja. Marketing mobilny opiera się na działaniu nowoczesnych urządzeń przenośnych, takich jak chociażby telefonów i tabletów.
Od czego może zależeć skuteczność podejmowanych przez nas działań marketingowych?
Niestety nie da wskazać się uniwersalnej recepty, która sprawi, że każde działania marketingowe będą w pełni skuteczne. Efektywność jest bowiem uzależniona od wielu czynników, wśród których warto wyróżnić opracowaną strategię, kreację, wybór kanałów budujących relacje z odbiorcami, wykorzystywane narzędzia, a także dopasowanie do grupy docelowej. Powinniśmy zwrócić uwagę na to, że działania marketingowe nie mogą być prowadzone intuicyjnie. Ważna jest kwestia regularnego mierzenia skuteczności prowadzonego przez nas marketingu.